Press

 

 

CD-REVYN I P2, SVERIGES RADIO

Fredrik Sixtens "Ett svenskt Juloratorium" (FRCD 069)

"..och så den fabulösa solisten Helena Ek som kan sjunga och texta även i ett högt register, hur hon nu bär sig åt.."

Bengt Forsberg

 

"..Helena Ek är strålande. Det finns inte så många fler som skulle kunna göra det här förutom hon..

Maria Lindal

 

NORDISKA KAMMARENSEMBLEN, GÖRAN KARLSSON CEMBALO

"Sopranen Helena Ek blandade sig i instrumentens lek med slank, behagfull och smidig röst, alldeles som den ska vara i denna genre som fäster mindre vikt vid volym men desto mer vid rörlighet, briljans och schwung. I arior ur ”Alcina” svävade hennes röst över instrumenten; som extranummer knep hon publikens hjärtan med en elegant ornamenterad version av Händels vackra "Lascia ch´io pianga".."

Susanne Holmlund,ST

 

"Hon har ett enastående djup i sin röst, den liksom sträcker ut och famnar musikens hela vokala rikedom. I en aria ur Händels opera Julius Caesar visade hon också att hon kan drilla fram höga toner med en häpnadsväckande lätthet och lika mycket charm."

Gregor Flakierski, ÖA

 

 

SCOTTISH CHAMBER ORCHESTRA, QUEENS HALL, EDINBURGH

Karin Rehnqvist, Requiem Aeternam, Uruppförande

..the excellent, fluting Helena Ek and Maria Keohane - chorus and orchestra..

The Times, Sarah Urwin Jones

 

…These were superbly sung by the SCO Chorus and the sopranos Helena Ek and Maria Keohane, who really did sound like angels as they glided up to high notes with crystal clarity.

The Scotsman

 

 

MARKUSPASSIONEN, FREDRIK SIXTEN

”Det stora lasset drogs av sopranen Helena Ek i evangelistens roll. Hennes ljusa, naturliga röst och tydliga textning, hennes höjdtoner, kulningar och drillar var förutsättningen för just det här verket. Det var hon, plus körens koraler, som gav den folkliga färgen under större delen av passionen.

Susanne Holmlund, Sundsvalls Tidning

 

A VOICE OF ACHING INTENSITY

Ms Ek is a real find. Her voice has a sweetness of almost aching intensity, delivered with seemingly effortless control and restrained yet poignant expressiveness. Add to this an utterly natural way with phrasing and a calmly assured stage presence...

Ross Winston, Eastern Daily Press, England

 

SVIDANDE SKÖN SÅNG

Helena Ek trollband med sin vackra sopran...

Henrik Halvarson, Helsingborgs Dagblad

 

 

"Sångerskan agerade på en bred uttrycksskala där intensitet och behagfull skönhet varvades i ett framförande där koloraturerna pärlade helt utan ansträngning"

Sven Andersson, Hallands Nyheter

 

"Lead singer Helena Ek has a beautiful voice that nicely grounds the postmodern joy of Raun

, and fans of Garmarna will sit up and take notice of her interpretation of "Sordarvalla."

Lee Blackstone, RootsWorld

 

"...The most distinctive features of the performance was Helena Ek´s voice, so fresh and spontaneous that it gave the impression of being used here for the first time. This freshness however was in no way bland, and was supported by a strong technique and a superb sense of style.

Intonation was precise, pronunciation excellent, and the use of the voice was controlled and flexible enough to suit the demands of the music, the timbre of the accompanying instruments and the acoustics of the building. Above all else, Ms Ek´s performance was totally relaxed; throughout the concert she communicated with her audience with complete ease, elegance and irresistible wit..."

Lionel Day, Early Music, England

 

GÖTEBORGS-POSTEN

"...Det är rasande fint gjort, Ek, som i flera år arbetat med den här musiken och är väl förtrogen med den, sjunger kristallklart och ger varje sång den rätta färgen, dynamiken och dramatiken."

Ulf Johansson, Göteborgsposten

 

MEDELTIDA SÅNG OCH FOLKMUSIK

Helena Ek är självklar i den tidiga musikens sångdräkt. Rösten lika kristallklar som den renaste fjällbäck, modigt naken a cappella men ändå fyllig. Efter hand fyller medmusikerna på med vevlira, pipa, orgel, harpa, fiddla och trumma. Suggestivt, sparsmakat och stilrent. Helena Ek har valt att göra en skiva med Maria- sånger från olika epoker, framförallt från europeisk medeltid. Ek är kanske mest känd för sina tolkningar av renässans- och barockmusik, men hon har på senare år gett ut två folkmusikskivor med gruppen Raun. Den senaste fick toppbetyg i Lira 2003. Raunkollegan Göran Månsson, känd från Gjallarhorn och Frispel kompletterar Eks sång med ett fantastiskt njutbart spel på pipa och trumma. Överhuvudtaget är det ett delikat samspel mellan röst och övriga instrument. Det hörs i de folkliga sångerna att Helena Ek kan sitt vall-låtsmodus, men det är i de medeltida visorna som jag tycker hon gör sig allra bäst. Detta är en alltigenom proffsig produktion, från musik- innehållet till skivkonvolut med vackra Maria- bilder mellan sångtexterna.

Alexandra Ullsten, Musikmagasinet "Lira"

 

tel: 0703-396417

mail: helenaek63@gmail.com